صفي نيتك





وسط دوشت الفراغ كلمت نفسي , وعليت صوتي شويه عشان أسمعني كويس .
-         انا لازم أتغير
نفسي : في ايه .. ؟
-         معرفش بس هتغير
نفسي : متوجعش دماغي , روح اتغير

غيرت هدومي قبل ما اخرج , عشان يكون ده اول تطبيق عملي " للتغيير "
وخدت موبايلي اللي مفيهوش " خط " اصلا , لأحسن حد يكلمني و لا حاجه .
قابلت صديق ممل .. !

صديقي : ايه يا حج اللي انت عامله ده , موقف شعرك ليه يا ابني .. ؟
-         تغيير
صديقي : طب ده انت جيتلي في وقتك والله .
-         خير .. !
صديقي : سؤال مُحير في الجرنال وعايز اكمل الفراغات
-         ما انت عارف , مبكرهش في حياتي قد الجرايد
صديقي : وانت مالك بيها , ده سؤال ليا عشان اخلص , ثقافه ثقافه .
-         طب قول
صديقي : ايه الحاجه اللي الانسان اول ما يقعد عليها تـقف .. ؟
-         تقف .. !
صديقي : لاء , يقف , مكتوبه كده
-         في الجرنال .. ؟
صديقي : ايوه ياعم بص بنفسك .. !
-         يا لهوي , دي مش ثقافه .. دي ثقافه .
صديقي : رايح فين كده , قولي الاجابه
-         ودي محتاجه فقاقه يا اهبل .


التغيير ماله بدء بقذاره كده ليه .. ؟
وبعدين ماشي انا قزر , بس خلاص قررت اتغير .
العصر أذن , دخلت المسجد صليت وقولت لازم أتغير وأحافظ علي صلاتي بئا .
وخرجت من المسجد صافي النيه , بس سؤال ابن الممل ده كان قاعد رايح جاي في دماغي , لحد ما لقيت اجابه J


روحت لقيته قاعد في الشارع مكانه .
-         خد ياض لقيتلك اجابه
صديقي : متقوليش الــ .... , اه , عشان انا كل ما اسأل حد يقولي كده وبعدين يشتمني .
-         لا منا صفيت نيتي مش واطي زيكم .. !
صديقي : هي النيه بتفرق في الثقافه .. ؟
-         طبعاً , دي الثقافه ما هي الا " نيه " / عموماً الاجابه هي " الجمل "
صديقي : الجمل .. ؟ يخرب عقلك , فعلا خمس حروف J
سؤال تاني بئا .. ؟
-         ها
صديقي : انت موقف شعرك كده ليه .. ؟
-         مشكلتك انك مصفي نيتك من نحية شـعري .





2 عايز تقول رائيك؟:

Abdel-Hamid Samir يقول...

ههههههههههه :)
يابن الايه يالذينا وانا اللى مفكركـ ...... اااه ياسافله !!:D

R0O0OMaN يقول...

هههههههههههههههه
انت حقيقي بتفكري في الحجات دي , وانا اللي فاكرك مؤدبه :D

مازلت عايش في الحياه بكيفي